SUAL Archives | 2010

Nader Mashayekhi: eine Woche + eine Nacht for flute & percussion

Duration:      27‘39“
Featuring:    Double Image (Gisela Mashayekhi-Beer, flute | Berndt Thurner, percussion)
Type:             Recorded live at SUAL 2010
Credits:        Audio recording and editing by BG

eine Woche + eine Nacht

Für Flöte und Schlagwerk, 1998, ca. 25′

 

Anmerkungen von Nader Mashayekhi, September 2010:

All das, was ich hier schreibe, sind Interpretationen.

Nach einer Weile nehme ich mein Stück nun wahr: Ich war damals beschäftigt mit Unterschieden in der Wiederholung. Für mich war klar, dass die Dauer der Wiederholungen grundlegend darüber entscheidet, welchen emotionellen Eindruck sie vermitteln.

Für mich erschien es so, dass, während die Veränderung einer der wichtigsten Faktoren der Zeit, also der Natur ist, die Wiederholung einen menschlichen Aspekt der Ereignisse darstellt. Vielleicht durch unsere Tendenz gegenüber den glücklichen Zeitspannen – da wir die Zeit nicht anhalten können, müssen wir uns damit begnügen, sie mehrere Male zu erleben.

Sehr bald wirkt die Wiederholung nun als Seismograph für die Unterschiede in wiederholten Ereignissen.

Damals stellte sich mir eine Frage:

Wo ist die Grenze der Wahrnehmung bei einem Prozess der Veränderung.
Warum spüre ich nicht die Bewegungen von Pflanzen, die wachsen?
Oder warum sehe ich meine weißen Haare erst dann, wenn der Prozess vollzogen ist?

Ich ging öfters in die Natur und saß da, um den Sonnenuntergang zu erleben.
Ich wollte erleben, dass ich es bin, der sich bewegt und nicht die Sonne.
Ich wollte wissen, was passiert, wenn wir ein Ereignis sehr lange wiederholen.
Ich habe immer wieder gehört, dass keine exakte Wiederholung existiert – aber das war nicht meine Frage.

Meine Frage war:
Gibt es ein Muster der Veränderungen?
Womit hängen diese Veränderungen zusammen?

Dass die Veränderungen von meiner Art der Perzeption abhängig sind, war mir klar.
Der zweite Kaffee schmeckt anders, und der dritte wieder anders, et simila.

Was ändert sich, und wie?

[info as of 10/2010]

Nader Mashayekhi

wurde 1958 in Teheran geboren. Nach einer Ausbildung in Klavier und Tonsatz am Teheraner Konservatorium folgten Studien an der Musikhochschule in Wien: Tonsatz bei Erich Urbanner, Dirigieren bei Karl Österreicher, Komposition bei Roman Haubenstock-Ramati sowie Elektroakustik bei Dieter Kaufmann. 1989 gründete Nader Mashayekhi des Ensemble Wien 2001. Seine umfassende Beschäftigung mit Computer- und Videoinstallationen gipfelte in der Komposition der Multimediaoper „Malakut“, (UA im Herbst 1997 im Rahmen des Festivals „Wien modern“). Der Komponist setzte sich in den letzten Jahren zunehmend mit persischem Kulturgut auseinander. Mashayekhi führte zeitgenössische westliche Komponisten wie John Cage, Morton Feldman und Frank Zappa in Irans Musikleben ein. Von 2006 bis 2007 war er Chefdirigent des Tehran Symphony Orchestra. 2008 gründete Nader Mashayekhi das „Tehran Philharmonic Orchestra“. Der niederländische Filmemacher Frank Scheffer portraitierte Mashayekhis Werk und Arbeit in den Filmen „To be and not to be“ (VPRO) und „Das junge Philharmonische Orchester Teheran“ (3SAT).

http://nadermashayekhi.com

[info as of 10/2010]

Berndt Thurner

Living in Vienna, Austria. Studied percussion at the Carinthian Conservatory in Klagenfurt and finished the study with diploma. Engaged with studies of jazz and improvisation. Passionate traveler to regions all over the world, bringing along impressions and instruments which influence his music. By getting a two-year scholarship from the Federal State government of Carinthia, Thurner completed his studies at the Sweelinck Conservatorium Amsterdam and graduated as “uitvoerend musicus”. Appearances in important European Festivals as a soloist and chamber musician such as Wien modern, Holland festival, IGNM World Music Days and many others. He plays in different formations of chamber music and as a soloist and is member of the ensemble phace:contemporary music. Berndt Thurner is working on a project called „Night Suite“. Five nights of vibraphone solo music composed by the US-American composer Stuart Saunders Smith in close cooperation with Berndt Thurner.

[info as of 02/2019]

Gisela Mashayekhi-Beer

Born in Passau, 9. 5. 1965. Studied at the Mozarteum in Salzburg (Austria) from 1983 to 1985 and participated in masterclasses under Peter-Lukas Graf during this time. She continued her studies under Wolfgang Schulz at the University of Music and Performing Arts in Vienna, graduating with honours (unanimous vote) in 1987. During her studies she became the solo-flautist for the Vienna Chamber Orchestra, in 1988 the solo-flautist of the Lower Austrian Tonkünstler Orchestra (Vienna) and in 1991 she became the assistant of Wolfgang Schulz at the University of Music and Performing Arts (Vienna). In 1991 she founded the „Ensemble Wien 2001“ with the composer Nader Mashayekhi
and has taken a keen interest in contemporary music ever since. She spent 1993 in Zürich (Switzerland) as the solo-flautist for the orchestra of the Zürich opera house, while continuing her studies under Aurèle Nicolet. From 1994 to 2011 she was appointed professor at the Anton-Bruckner private university in Linz and held summerclasses as well as workshops in Europe, Japan and the U.S.A. Together with percussionist Berndt Thurner she founded the duo „Double Image“ in 1995, an ensemble with a rich repertoire of original compositions written specifically for them. Between 1997 and 2001 she taught Chamber music at the University of Music and Performing Arts in Vienna and since 2001 she has been mentoring and teaching a concert class at the Leonard-Bernstein-Institute (since 2011 she has been a senior lecturer there). Since 2009 Gisela Mashayekhi-Beer has also been professor at the Joseph-Haydn-Conservatory in Eisenstadt (Burgenland. Gisela Mashayekhi-Beer has won several prizes and awards performing all over Europe, Japan and the U.S.- alongside musicians such as Emmanuel Pahud, Ernst Kovacic, Wolfgang Schulz, Hansjörg Schellenberger, Heinrich Schiff, Clemens Hagen, Stefan Mendl, Mika Mori…, and in orchestras such as theVienna Chamber Orchestra, the Camerata Salzburg, the Klangforum Vienna, the Konzertverein Vienna and the Cappella Andrea Barca under András Schiff. Furthermore her artistic ability is well documented in 12 Solo- and Trio-CDs.

http://www.concertflute.net

[info as of 12/2018]